Yinjooga

Yinjooga perustuu kiinalaiseen lääketieteeseen ja kehossa liikkuvan energian virtaavuuteen meridiaaneissa. Yinjooga on passiivinen ja lempeä harjoitus. Asennoissa viivytään kauan, 3-8 minuuttia kerrallaan. Harjoitus vaikuttaa kehon syvissä osissa, nivelissä, nivelsiteissä ja sidekudoksissa. Kun fyysinen keho rentoutuu, myös mieli rauhoittuu ja stressi, tunnelukot ja henkiset kireydet antavat periksi.

Yinjooga-asanat koostuvat neljästä vaiheesta: asanan rakentamisesta, asanassa rauhoittumisesta, asanasta poistumisesta ja asanan jälkeisestä tauosta. Jokainen askel on yhtä tärkeä ja tehdään rauhallisesti hengittäen. Asanoiden välissä levätään selinmakuulla tai kyljellä maaten. Näin keholla on aikaa palautua venytyksestä ja valmistautua seuraavaan liikkeeseen.

Yinjoogassa ei tehdä vaativia asentoja, vaan jokainen löytää oman version asanasta tilanteen mukaan. Yinjooga opettaa lempeyttä kehoa kohtaan ja kuuntelemaan omaa olemista. Yinjooga sopii kaikille, ja erityisen hyvin se tasapainottaa dynaamista harjoittelua ja kiireisen ihmisen arkea, joka on yleensä hyvin Yang-tyyppisesti kuormittunutta. Löytämällä tasapainon Yinin ja Yangin välillä voimme elää harmoniassa niin itsemme kanssa kuin suhteessa ulkomaailmaan.

Fyysisessä kehossa Yinjooga kehittää liikkuvuutta ja elastisuutta, avaa liikeratoja ja lisää kehotietoisuutta. Harjoitus syventää unenlaatua, parantaa ruuansulatusta ja vilkastaa sisäelinten toimintaa. Henkisesti Yinjooga voi olla rentouttava hetki tai meditatiivinen harjoitus, joka eheyttää tunteita ja avartaa minuuden sisätilaa. Yinjooga auttaa päästämään irti suorittamisesta, kiireestä ja vaativuudesta itseä kohtaan ja opettaa hyväksyvää suhtautumista. Säännöllinen joogaharjoitus luo tilaa kehoon ja mieleen, opettaa tyyneyttä ja parantaa keskittymiskykyä.

Yinjooga sopii kaikille ja harjoituksen intensiivisyyttä voi jokainen säädellä itselleen sopivaksi. Asanat tuetaan bolstereilla, joogatiilillä ja vilteillä.

Lämpimästi tervetuloa hiljentymään Yinin pariin!

fi
fi