Tapahtumat ja kurssit

Auki Joogakoulun verkkotunnit 18.5. eteenpäin


Maanantaisin

18.00-19.20 Ohjattu astanga (Risto)

18.30-19.30 Mantra- ja laulutunti (Meri)*

19.30-20.30 Äänijooga (Meri)*

Tiistaisin

19.00-20.30 Shaktajooga  (Risto)

Keskiviikkoisin

17:30-18:45 Ohjattu astanga* (Risto)

Torstaisin

19:00-20:30 Shaktajooga* (Risto)

Sunnuntaisin

18:00-19:40 Shaktajooga* (Risto)

16:15-17:30 Ohjattu astanga* (Risto)

*)Tähdellä merkityt tunnit ovat salilla pidettäviä tunteja, joihin voi osallistua myös etänä.

Verkko-osallistuminen ei edellytä varausjärjestelmän käyttöä.

Astangajoogan alkeiskurssit 2020

Astangajoogan alkeiskurssit 2020


Shakta- ja astangatunneille osallistujilla tulisi olla aiempaa kokemusta kyseisestä joogalajista, sillä ohjaus tapahtuu sanallisesti. Mantra- ja äänijoogatunneille voit osallistua ilman aiempaa kokemusta.

Kaikki tunnit pidetään Zoom-palvelun (zoom.us) kautta. Voit ladata ilmaisen Zoom-sovelluksen (zoom.us) koneellesi jo etukäteen, mutta osallistuminen onnistuu myös selaimen kautta (esim. Google Chrome).

Verkkotunneille pääset klikkaamalla tunnin alkaessa kyseisen tunnin Facebook-tapahtumassa ilmoitettua linkkiä.

Saat tunnin Zoom-tapaamisen linkin omaan sähköpostiisi, jos ilmoittaudut etukäteen tunnin pitäjän sähköpostiin:

Meri: meritiitola@yahoo.com (Aiemmin Merin verkkotunneille osallistuneet saavat kutsun automaattisesti.)
Risto: rsuikkanen@gmail.com

Toivomme, että verkkotunneille osallistujat maksaisivat (mahdollisuuksien mukaan) 5-10 euron maksun tilille FI44 4503 0010 5221 95 (Joogayhdistys Auki ry, viestikenttään teksti: Verkkoashtanga/Verkkomantrat/Verkkoshakta/VerkkoÄänijooga).

Halutessasi voit myös käyttää verkkotuntiosallistumiseen tavallista kuukausi- tai kymmenen kerran korttia.

Alkeiskurssit viikonloppuisin

13.-14.6. la-su klo 11-13, ohjaa Frank Kappas

Tervetuloa kursseille!

Kahden päivän kurssin hinta on 45/35 €.

Aloitustarjouksena kurssi kaupan päälle ostaessasi kuukausi- tai kymppikortin (ensimmäinen kortti 60/45€, alennettu hinta opiskelijoille, työttömille, eläkeläisille, varusmies- tai siviilipalvelusta suorittaville ja vanhempainvapaalla oleville).

Ilmoittautumiset: aukijoogakoulu@gmail.com

4 viikon alkeiskurssit

Tällä erää ei tulevia 4 viikon alkeiskursseja.

Tervetuloa!

Lisätietoa astangajoogasta täältä!

Kirsi Tikan Hyvinvoiva kehollisuus – hymyilevä selkä -työpaja la 4.4.2020 (Kurssi siirretään myöhempään ajankohtaan)


Selän erilaiset kiputilat koskettavat meistä jokaista jossakin elämänvaiheessa. Selän hyvinvointi on asia johon olisi hyvä kiinnittää huomiota jo ennen oireiden ilmaantumista, mutta viimeistään ensimmäisten kiputilojen jälkeen.

Aiemmassa hyvinvoiva kehollisuus- työpajassa paneuduimme lantion alueen äärelle, ja on luontevaa jatkaa siitä kohti selkärankaa. Kertaamme lantiotyöpajasta muutamia pääprinsiippejä, jotka vaikuttavat oleellisesti selän hyvinvointiin.

Työpajassa tutustumme ensiksi anatomisiin  lainalaisuuksiin keskustelun ja kokemuksellisuuden avulla. Sen jälkeen teemme harjoitteita, joiden tarkoitus on lisätä  kehotuntemusta ja ymmärrystä siitä, millaisia liikkeitä on hyvä tehdä  ja milloin tarvitaan lisää voimaa, milloin taas lisää liikkuvutta.

Käymme läpi myös joogassa useasti toistuvat asanat, jotta saat tuotua oheisharjoitteet joogaharjoituksesi tueksi sekä päinvastoin.

Työpajaan osallistuminen ei vaadi joogatuntemusta vaan aidon kiinnostuksen hyvinvointisi parantamiseksi.

Työpajan ohjaa helsinkiläinen jooganopettaja ja kehotietoisuudesta kiinnostunut Kirsi Tikka

Työapaja pidetään 4.4. lauantaina klo 14-16.30 Aukijoogakoululla.

Ilmoittautumiset: tikkakirsi@gmail.com

Osallistumismaksu 35€

Holvi-verkkokauppa

Kirsi Tikka on joogaopettaja ja -kouluttaja ja joogaoppilas. Matka joogaoppilaana on lopun elämän projekti, valmiiksi emme taida ehtiä tämän yhden elämän aikana.

Ensikosketuksen joogaan sain 13-vuotiaana silloiselta baletinopettajaltani Saima Kranigilta. Teimme joitakin joogaliikkeitä ennen ja jälkeen balettituntien. Jokin siinä kolahti miten Saima joogan esitteli, vaikka jooga astui kuvioihin vasta viisi vuotta tämän jälkeen. Päädyin astangajoogatunneille 19-vuotiaana, kun olin silloin sairauslomalla baletista lonkkanivelen tulehtumisen vuoksi. Astangajooga tarjosi tuohon aikaan paikan, jossa sain olla ilman vertailuja. Oli helpottavaa löytää paikka ja elämäntapa, joka oli jotain muuta mitä keho- ja suorituskeskeinen baletin maailma on. Astangajooga oli erityisesti ”healing paikka” minulle, sillä kärsin tuolloin vuonna 2004 pahasta lonkan alueen tulehdustilasta. Vaikka asanaharjoitus oli kurinalainen ja haastava sain silti tunteen, että täällä ei tarvitse puskea, mistä saan kiittää opettajaani Taina Sandelinia, jonka tunneilla kävin ahkerasti.

Joogassa alun alkaenkin on kiinnostanut filosofia ja maailmankatsomus, mutta ilman muuta alkuun asanaharjoitus oli se kantavin voima. Mitä pidemmälle joogan polkua on astellut sitä enemmän filosofian opiskelu on ollut mukana kuvioissa.

Astangajoogan rinnalle löytyi vinyasa flowjooga vuonna 2011 ja se avasi ihan uuden oven omalle joogapolulle. Se mikä kolahti juuri vinyasa flowjoogassa, oli jonkinlainen virtaavuus ja pehmeys, joka toi mieleen rakkaan uintiharrastukseni. Vesi on aina ollut elementeistä se, joka on tuntunut omimmalta ja jotain vesimäistä juuri noissa vinyasatunneissa oli.

Oma joogaopettajuuteni lähti uusille poluille tuon joogamuodon löydyttyä. Koin, että moni palanen loksahti kohdalleen tuolloin. Tämän jälkeen joogaopinnot ovat vieneet restoratiivisen ja yinjoogan kautta myös klassisen tantrisen perinteen opiskeluiden äärelle.

Tällä hetkellä opiskelen ja lisään ymmärrystäni kaiken edellä mainitun lisäksi myös raskausajan joogasta sekä somaattisista suuntauksista. Eniten minua kiehtoo ymmärrys siitä, miten holistinen ja fyysinen oppi voi auttaa meitä ymmärtämään sitä miten upea kokonaisuus me olemme. Kuinka aivan kaikki vaikuttaa meihin ja me muihin ja luontoon.

Joogaa sen eri muodoissa olen opettanut vuodesta 2009 alkaen. Tällä hetkellä opetan ja koulutan Helsingissä sijaitsevassa omassa joogastudiossa Yoga Base Helsingissä, mutta pidän erilaisia kursseja ja retriittejä niin Suomessa kuin ulkomailla. Viimeisimmät retriitit ovat olleet Tallinnassa ja Ranskassa.

”Kirsillä on vuosien kokemus erilaisten ryhmien ohjaamisesta ja se näkyy siinä, että hän haluaa kohdata jokaisen tunnilleen saapuvan yksilönä ja auttaa häntä parhaansa mukaan löytämään joogasta paikan, jossa saa olla oma itsensä, on lupa ihmetellä ja kyseenalaistaa sillä se on rikkain oppimisympäristö niin oppilaalla kuin opettajalle.” – Palaute oppilaalta.

Marke Murtomäen astangajooga-työpaja pe-su 17.-19.4. (Kurssi siirretään myöhempään ajankohtaan)


 

Markelle joogassa on tärkeää kokonaisvaltainen hyvinvointi, tasapainon löytäminen harjoituksen voiman ja keveyden välillä eri elämäntilanteissa niin, että jooga tukee muuta elämää ja laajentaa hyvää oloa ja myönteistä ajattelua myös joogamaton ulkopuolella. Opettajana hän haluaa kohdata jokaisen yksilönä. Hän on positiivinen, kannustava, hienovaraisen määrätietoinen ja painottaa asanoiden linjauksia, itsensä kuuntelua ja hengityksen tärkeyttä. Astangajoogan asanaharjoituksessa tulisi Marken mielestä keskittyä joogaajien yksilöllisiin tarpeisiin ja ongelmakohtiin, unohtamatta kuitenkaan perinteistä ja sujuvaa asanaharjoitusta tai sitä, että asana on vain yksi osa joogan kokonaisuudessa.

Marke työskenteli tanssijana ja kokeili myös hathajoogaa ennen kuin tutustui astangajoogaan vuonna 1997 ja aloitti opettamisen Helsingin Astanga Joogakoululla 1999. Vuodesta 2000 lähtien Marke on ollut päätoiminen opettaja Joogakoululla. Hänellä on KPJAYI:n 2. sarjan opetuslupa.

Marke kehittää itseään opettajana käymällä eri opettajien kursseilla ja pitämällä silmät ja korvat auki – ajatuksena se, että myös jokaiselta oppilaalta voi oppia paljon joka päivä.

Ohjelma

Perjantai

18-20 Ohjattu astanga-harjoitus, joka sisältää valikoiden astangajoogan ykkös- ja kakkossarjaa. Lopuksi meditaatio.

Lauantai

8.00-10.00 Mysore-harjoitus
14-16 Tekniikkatunti:

Tasapainoasanat käsivarsilla – voiman
lisääminen kehossa!

Tasapainoasanat käsivarsien varassa lisäävät koko hartia-alueen vahvuutta, joustavuutta ja liikelaajuutta, jotka kaikki
ovat välttämättömiä osatekijöitä kehon linjautumisessa oikein ylösalaisin asennoissa. Aloitetaan alaspäinkatsovakoira-asennosta (ardho mukha svanasana), tehdään kehoa vahvistavia harjoitteita ja edetään vähitellen kohti käsilläseisontaa.

Huom. osallistumisen edellytyksenä ei ole osata seisoa käsillä vaan pääpaino on kehon vahvistamisessa! 🙂

Sunnuntai

8.00-10.00 Mysore-harjoitus

Hinta: koko kurssi 80/65€, tunti 25€/20€

Ilmoittautumiset osoitteeseen: aukijoogakoulu@gmail.com

Tervetuloa!

Hengitä terveyttä – astangaa, pranayamaa ja meditaatiota Sami Mälkiän kanssa 4.-6.9.2020



”Samin joogamatka alkoi hathan, taichin ja tiibetiläisten liikkeiden kanssa 1990-luvun lopulla. Kesällä 1999 astangajoogan hikeä virtaava harjoitus vei Samin syvemmälle mielen ja kehon tuntemuksiin. Sami on harjoitellut ja avustanut Lino Mielen retriiteillä Suomessa ja Intiassa, ja Pattabhi Joisin kanssa Intian Mysoressa ja Helsingissä. Astangajooga ja pranayama on tuonut Samille opetuskokemuksia Pariisissa, Chicagossa, Yokohamassa, Manilassa ja Oslossa. Vuosien myötä hän on syventänyt hengitystietoisuutta pranayama-mestari O.P.Tiwarin ohjauksessa Intiassa Kaivalyadhama-instituutissa (kdham.com). Nykyisin Sami matkustaa Suomessa ja Euroopassa pitämässä pranayama- ja astanga-kursseja, ja hän avustaa opettajansa pojan Sudhir Tiwarin kursseilla Helsingissä ja Oslossa. Sami on vuosien hengitysharjoitusten myötä vakuuttunut pranayaman vaikutuksista terveyteemme. Siksi on helppo sanoa, että tietoinen hengittäminen on helpoimpia tapoja vahvistaa kokonaisterveyttä ja mielen tasapainoa.”

Peter Greve’s Workshop 18.-20.9.2020


Peter opiskeli astangajoogaa 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa Pattabhi Joisin oppilaana Mysoressa. Sittemmin hän opiskeli fysioterapeutiksi ja on pyrkinyt oppimaan alati uutta sekä yhdistämään joogaperinnettä ja fysioterapeuttista tietämystä. Hän ylläpitää vaimonsa kanssa Die Yogapraxis –nimistä joogakoulua Berliinissä.

Kurssilla keskitymme keskikehon tukilihaksistoon: palleaan, vatsalihaksiin, lantionpohjan lihaksiin ja hengitykseen. Käymme läpi ihmiskehon anatomiaa ja pohdimme, miten vahvistaa tukilihaksistoa ja mikä on sen suhde hengitykseen. Tarkastelemme yksilöllisiä hengitykseen ja vatsalihasten käyttöön liittyviä tottumuksia. Kartoitamme tapoja, joilla tämä tietämys yhdistyy luontevasti astangaharjoitukseen. Tutustumme pranayamaan anatomian ja omien tottumusten tunnistamisen näkökulmasta.

Hinta (ateriat omalla kustannuksella): 140/125 €

Ilmoittautumiset: aukijoogakoulu@gmail.com

Die Yogapraxis

fi
en_GB fi