Meistä

 

Joogayhdistys Auki ry


Tervetuloa mukaan Joogayhdistys Aukin porukkaan! Jos innostut liittymään yhdistykseen, niin maksettuasi jäsenmaksun 25 €/vuosi saat summan alennusta mistä tahansa Aukin kortista ja pääset vaikuttamaan joogakoulun toimintaan ja tutustumaan kivoihin joogeihin!

Joogakoulun toiminnasta vastaa Joogayhdistys Auki ry. Yhdistyksemme on avoin kaikille kiinnostuneille. Tervetuloa mukaan ideoimaan, esittämään toiveita ja osallistumaan.

Ota yhteyttä! aukijoogakoulu@gmail.com

 

Auki Joogakoulu


Tervetuloa harjoittelemaan ja oppimaan astangajoogaa, shaktajoogaa, mantroja ja meditointia sekä viihtymään tunnelmalliselle salille Ilvespuiston kupeeseen Tampereen Kalevaan! Salilla opettavat Frank Kappas, Johanna Nokireki, Johanna Ropponen, Risto Suikkanen ja Meri Tiitola. Harjoituksen päämäärä on joogan lajista riippumatta ilo, terveys ja tasapaino.

Käytämme joogan perinteisiä työkaluja, meditaatiota, pranayamaa (hengitysharjoitukset) ja asanaharjoittelua (joogan fyysinen harjoitus). Dynaamisemman astangajoogan juuret ovat modernin joogan ”isän” Tirumalai Krishnamacharyan ja hänen oppilaansa Pattabhi Joisin kehittämässä joogan muodossa. Shaktajooga puolestaan edustaa traditionaalisen joogan piiriin kuuluvaa Kaulajoogaa (“Kaula” on sanskriittia ja tarkoittaa mm. järjestelmää ja kokonaisuutta).

Tutkimme myös joogan historiaa sekä traditionaalisen ja modernin joogan rajapintaa, uuden muotoutumista vanhasta, sillä se auttaa ymmärtämään sitä, miksi mitäkin teemme. Vaikka nojaamme vahvasti perinteisiin, olemme myös avoimia oppimaan uutta ja omaksumaan uusia tapoja nähdä jooga ja mielenharjoitukset.

Om shanti, shanti, shanti

Kuva: Tommi Natri

Ohjaajat


Frank Kappas


”Ajattelin, että teen astangajoogaa sen aikaa, että pystyn istumaan selkä suorana. Olin aivan älyttömän jäykkä siihen aikaan ja ihmettelin, miten kymmenen kilometrin lenkki on helppo juosta samalla kun pysähtyminen venytykseen on niin vaikeaa. Oikeastaan vasta vipassana-meditoinnin aloitettuani tajusin, miten tärkeää on rauhoittaa mieli ja levottomuus katosi. Tuntui siltä, että olin löytänyt etsimäni.”

 

 

 

Yksi parhaiten mieleen jääneistä kokemuksistani oli se, kun tapasin Lino Mielen Solhagan workshopissa vuonna 1998. Sen viikon aikana Solhagassa tunsin vahvasti, että tulen omistamaan elämäni joogan polulle. Linosta tuli pääasiallinen opettajani, jota kohtaan tunnen syvää kunnioitusta ja kiitollisuutta. Myös Gwendolino Huntin lämminsydämisellä läsnäololla ja John Scottin inspiroivalla asenteella on ollut vaikutusta minuun.

Olen ollut onnekas saadessani mahdollisuuden tehdä joogaharjoitusta Pattabhi Joisin kanssa Intiassa. Intiassa koin vahvan puhtauden ja intensiteetin joogan ilmapiirissä ja energiassa.

Osallistuin ensimmäiselle vipassana-meditoinnin kurssille 2002. Tajusin miten tärkeää on rauhoittaa mieli ja tietoisuus. Inspiroiduin meditoinnista ja siitä tuli luonnollinen osa harjoitustani.

Minusta on aina ollut hauskaa ja motivoivaa toimia astangajoogan opettajana. Minulla on mahdollisuus jakaa kokemukseni ja nähdä muutoksia harjoittelijoissa.

Viime vuosina olen ollut onnekas tavatessani todella hyviä opettajia kuten Eddie Stern. Minulla on myös ollut ilo työskennellä Meri Tiitolan kanssa, jolla on mahtava ja taidokas tapa opettaa mantroja ja resitointia.

Vielä on paljon opittavaa ja kuitenkin perusta löytyy jokaisen omasta harjoituksesta.

   

Johanna Nokireki


 

 

Jooga astui elämääni 2000-luvun alkupuolella, kun iskiashermopinne vei jalat alta muutamaan kertaan. Melko nopeasti joogan aloittamisen jälkeen vaiva hävisi, mutta jooga jäi.

Viime vuosina joogapolkuni on kiemurrellut tuon tuostakin Intiaan, joskin yhtä tärkeäksi harjoittelupaikaksi on muodostunut tämänhetkinen kotikoulu, Auki Joogakoulu.

Aloitin astangajoogan ohjaamisen Tampereen Astangajoogakoululla vuonna 2015. Tätä ennen opiskelin Intiassa RYT 200-joogaohjaajakoulutuksen, jossa keskityttiin hatha- ja yin-joogaan sekä pranayamaan. Sittemmin opiskelin urheiluhierojaksi.

Opinnot ovat tuoneet valtavasti iloa harjoitteluun ja ohjaamiseen. Anatomiatuntemuksen ja kehotietoisuuden lisääntyminen on sallinut enemmän kokeilua, leikkimieltä ja lisännyt ymmärrystä siitä, että jooga on ihmistä varten – sillä voi olla hyvin erilaisia merkityksiä eri aikoina ihmisen elämässä. Jooga on minulle ennen kaikkea voimaannuttavaa, hauskaa ja terapeuttista.

 

Johanna Ropponen


Kuva: Tommi Natri

”Ennen joogaa kärsin pitkään yliliikkuvuuteen ja kehon virheasentoihin liittyvistä selkäkivuista, jotka alkoivat parantua vasta joogan avulla. Joogan aloitettuani olen myös kuntoutunut parista isosta leikkauksesta – joiden syyt eivät liity joogaan – niin hyvin, että kirurgit ja kuntoutuksen fysioterapeutit ovat yllättyneet.”

 

 

Olen ohjannut astangajoogaa syksystä 2016 alkaen ensin Rovaniemellä ja nyt Tampereella. Talvella 2017-18 vietin Intian Mysoressa viisi kuukautta. Suoritin Intiassa intensiivikoulutuksen ykkös- ja kakkossarjojen ohjaamiseen Masterjin (M. S. Viswanath) johdolla sekä harjoitin asanaa ja pranayamaa (hengitysharjoituksia) perinteiseen tapaan kuutena päivänä viikossa.

Tietoisuustaitoja ja mindfulness-tekniikoita hyödynnän myös päivätyössäni psykologina.

Oma joogapolkuni alkoi toiveesta saada pitkään oireillut selkä kuntoon ja sen toiveen jooga on toteuttanut. Ohjaamisessa ja omassa harjoituksessani pidän tärkeänä joogaperinteen kunnioittamista ja noudattamista, mutta myös riittävän rentoa otetta ja harjoittajan yksilöllisten tarpeiden huomioimista.

Risto Suikkanen


Kuva: Tommi Natri

 

 

Aloitin joogan harrastamisen 1900-luvun viimeisinä vuosina harjoittamalla nk. astangajoogaa. Astangajoogan ohjaamiseen ryhdyin muutamia vuosia myöhemmin. Teen ja ohjaan astangaa edelleen.

Pian aloitettuani kävi kuitenkin selväksi, että astangajooga on tietyssä historiallisessa ja poliittisessa suhdanteessa kehittynyt varsin moderni harjoitusmuoto, jonka suhde omiin juuriinsa on varsin ongelmallinen. Niinpä olen päätynyt tutkimaan joogan historiaa ymmärtääkseni miten ja miksi erilaiset harjoitusmuodot ovat kehittyneet ja miksi erilaisia harjoituksia tehdään. Työ on toki valtava ja tulee olemaan aina kesken. Käsittääkseni joogan historia tarjoaa huikean joukon työkaluja, joita itse kunkin olisi hyvä jossain määrin tuntea kyetäkseen vaalimaan hyvin itseään (ja toisiakin) vaihtelevissa elämäntilanteissa.

”Ensimmäisen asanaharjoituksen jälkeen 90-luvun lopussa liidin korkealla kuin Lokki Joonatan. Aistit olivat auki ja näin kaiken jostain korkealta. Tunne ei säily, mutta jotain siitä jää. Elämä on valoisampaa kuin se muuten olisi. Jokaisella ihmisellä on oma elämäntunteensa, kevyt tai raskas, valoisampi tai synkempi, siihen voi vaikuttaa (hiukan) joogan avulla.”

Meri Tiitola


Kuva: Anne Lehtinen

 

 

Laulunopettaja ja mantrajoogaopettaja

Rakastan ihmisääntä ja kaikenlaista työskentelyä sen parissa. Minulle on tärkeää, että kaikki voivat nauttia omasta äänestään ja sen hyväätekevistä vaikutuksista. Olen valmistunut Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta ja opiskellut mantrojen resitoimista usean vuoden ajan intialaisten opettajien johdolla.

tel. 358504447021
e-mail. meritiitola@yahoo.com
Facebook

”Mantrojen laulaminen on rakentanut toisenlaisen asenteen omaan ääneen. En enää reagoi asioihin kuten ennen. Kun olin vaikkapa soittamassa ja joku tuli katsomaan vierestä mitä minä teen, niin menin hämilleni. Jännitys on kaikonnut, koska mantroja ei lauleta toisten korville, vaan sillä pyritään pysäyttämään mielen liikkeet kuten meditoinnilla.”